Overgang van Ubuntu naar Debian testing

Eigenlijk wilde ik afgelopen kerst al mijn pc omgooien en er Debian opzetten. Ubuntu lijkt toch vooral steeds langzamer te werken en het development team springt van het ene naar het andere idee v.w.b. de apps die gesupport worden.

Debian is een linux variant waar ik vroeger enorm veel moeite mee had. Het was enorm veel geklooi om er een leuk systeem mee te maken. Een paar jaar geleden ben ik echter wel zakelijk begonnen om Debian voor servers in te zetten. Dit omdat een OS als Red Hat vaak net niet de zaken had die wij nodig hadden voor o.a. monitoring, perl, etc.. De switch naar Debian beviel daar erg goed.

Afgelopen week was het zover. Na op donderdagavond wat weg te halen in Ubuntu werkte er bepaalde zaken niet meer. Grafische omgeving wilde niet meer goed werken, etc…. Toen maar gelijk de stap genomen. Eerst met Ubuntu 10.04 een partitie er bij gezet en een backup gemaakt van alle belangrijke zaken die ik niet remote in een backup heb staan. Vervolgens Debian via een netinstall iso op de oude Ubuntu partitie gezet. Nog even lopen stoeien en na een tweede schone install waarbij ik geen nvidia zaken e.d. erop heb gezet ben ik overgegaan naar testing, een versie waarin meer software zit dan in de stable versie. Dit zodat ik ook met gnome3 kan werken.

Vrijdagavond maar eens aan de gang gegaan met alles en ik moet zeggen dat het allemaal vrij snel loopt zoals ik wil. Heb een display die netjes 1920×1080 is, zelfs zonder de nvidia drivers. Geluid werkt, de usb microfoon werkt, Flash werkt (nonfree en contrib opgenomen in de sources.list). Verder werkt alle randapperatuur zoals de printer, de scanner, foto’s inlezen…)

 

Standaard werkt gnome-shell met een erg lege desktop. Je hebt een balk bovenaan en vanuit die balk zijn hotspots te activeren die bijvoorbeeld het menu laat zien aan de linker kant. Het geeft veel rust en je hebt veel meer het idee dat je alleen ziet waar je mee bezig bent. De komende tijd ga ik eens ervaren of het echt fijn is om Debian ook op de desktop te hebben. Je kunt enorm veel software installeren voor allerlei toepassingen.

 

7 thoughts on “Overgang van Ubuntu naar Debian testing

  1. Hans April 18, 2012 at 7:08 am Reply

    Best wel goed. Het is een stabiel systeem en er zijn maar weinig zaken die niet goed lopen.

    • pcsamenco April 18, 2012 at 7:10 am Reply

      Ik moet er misschien ook weer eens naar kijken. Niet voor mijzelf maar voor moeders. Ik heb daar maanden geleden Joli OS opgezet en ze er is blij mee, maar de laatste tijd begint dat ook steeds meer kuren te vertonen. Er blijft regelmatig een deel van de graphics hangen die je dan overal terugzien (ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel).

      • Hans April 18, 2012 at 8:01 am

        Dat kan natuurlijk een foute instelling zijn. Ken Joli zelf totaal niet.

      • pcsamenco April 18, 2012 at 8:03 am

        Geen idee. Het is een soort grafisch probleem dat opeens de kop opstak. Er is niets aan instellingen veranderd zover ik weet (er zijn dan ook amper instellingen waar je aan kan zitten). Ik weet niet of dit ook een hardware probleem kan zijn maar moet daar vandeweek maar eens induiken

  2. pcsamenco April 17, 2012 at 10:07 pm Reply

    Hoe bevalt he na een maand?

  3. Hans March 18, 2012 at 10:54 pm Reply

    Flash lijk je heel soms nog nodig te hebben. Vooral als je 22 bent en bepaalde sites wil bekijken waar men nog op een oude manier muziek laat zien.

  4. Hans March 17, 2012 at 7:46 pm Reply

    GNOME 3.4 beta komt nu langzaam in experimental en bevat wel een paar aardige verbeteringen. Een test bij een kennis met Fedora 16 beviel hem ook goed qua GNOME 3 dus bij Fedora 17 zal hij waarschijnlijk overgaan. Trouwens Flash, waar gebruik je het nog voor?

Leave a Reply

