Naar het huis van bewaring

Nee, ik hoef er niet heen maar het geeft wel een leuke openings url :-). Enige tijd geleden heeft Elise een nieuwe job gekregen. Ze is nu verantwoordelijk voor de voedsel verstrekking in een Huis van Bewaring.

Afgelopen zaterdagavond konden we naar een open avond waarin we een rondleiding kregen door de diverse onderdelen en zalen. Gevangenen zijn dan niet zichtbaar, die zitten in hun cel, de privacy is goed geregeld. We hebben een redelijk groot gedeelte gezien van zowel de plekken waar de mensen zitten als van de mensen die de diensten leveren. Ook was er een demo waarin de me liet zien hoe men een gedetineerde met grof geweld naar een isoleercel verplaatst. Al met al was ik best onder de indruk.

Wat me wel opviel is dat de mensen die direct met de ‘inwoners’ te maken hebben een bepaalde gespannen rust over zich hebben. Ze lijken alles te zien en weten daar rustig op te reageren. Zelfs de me’rs die we tegenkwamen hadden dat. Wel kregen we de verzekering dat als het nodig is dat ze dan in no-time in actie komen.

Leave a Reply

