ubuntu 11.04, waarom zo raar

Wellicht zit dit ook al in eerdere versies maar dat moet men maar nakijken als men nog niet de nieuwste versie heeft. Vanavond was er iemand op irc die problemen had met evolution. Hij/zij heeft imap en local mail. Imap is geen probleem, daar kan men weer bij als de config opnieuw aangemaakt moet worden. Lokaal was echter even een puzzel.

Nu ben ik niet zo van de desktops maar ik kan me nog voor de geest halen dat het in /var/mail/username staat als het ongelezen is of ergens lokaal indien het gelezen en opgeslagen is. Bij Ubuntu heeft men blijkbaar iets nieuws (.local).  Daar staat niet alleen je mail in maar ook allerlei zaken van andere applicaties.

De naam local zegt natuurlijk dat alles wat lokaal is opgeslagen aan instellingen zich daar zou kunnen begeven. Waar staat dan de remote data? Als ik kijk naar mijn imap data dan zou ik iets verwachten als een .remote dir. Echter, waar staat het?

.local/share/evolution/mail/imap…..

Nu heb ik dat natuurlijk ook remote maar het is wel een erg gekke plek om het op te slaan.

Voor nu heb ik de backup maar even aangepast, lokale mail gaat nu met een kopie van de imap data (die ik elders ook al had als backup) in mijn backup mee.

Automatisering ……

2 thoughts on “ubuntu 11.04, waarom zo raar

  1. Hans June 10, 2011 at 4:45 pm Reply

    Hoi Jelmer,

    Blijkbaar. Maar het rare is vooral dat ze daar ook imap e.d. in opslaan. Lijkt mij een vreemde plek.

  2. Jelmer Vernooij June 10, 2011 at 2:06 pm Reply

    Hey Hans,

    Voor zover ik weet is dat .local een freedesktop ding dat op alle distributies tegenwoordig gebruikt wordt:

    http://standards.freedesktop.org/basedir-spec/basedir-spec-latest.html

Leave a Reply

