een linkshandige interface voor rechtshandige gebruikers

Afgelopen december zat ik bij een gezellig kerstdiner aan tafel met iemand die interfaces moest ontwerpen. Langzamerhand kwam het gesprek op een site die ik beheer en de flow die een site zou moeten hebben.

Mijn gedachte is, stel dat ik geen native taal heb die van links naar rechts werkt dan zou ik een belangrijk menu aan de rechterkant van de content willen hebben. De keuze voor een zo kort mogelijke muis beweging lijkt me logisch.

Hij stelde echter, een menu moet aan de linkerkant van een website staan, altijd. Zo leren wij dat en dat is de beste manier. Nu ben ik niet zo happig op dat soort uitspraken maar ik geef de mensen graag het voordeel van de twijfel.

Hoe zien jullie dit? Moet een rechtshandig persoon met een menu aan de linker of aan de rechterkant moeten kunnen werken? En stel dat dit andersom is, moet een persoon die linkshandig is dan ook met een menu aan de linkerkant kunnen werken? En hoe zit het met mensen die van rechts naar links lezen?

One thought on “een linkshandige interface voor rechtshandige gebruikers

  1. Sjoerd Hemminga May 4, 2011 at 10:18 am Reply

    Op Rocking Rackets hebben we voor Hebreeuws (en eventuele toekomstige andere rtl talen) het menu van links naar rechts van de site verplaatst. We hebben dat juist gedaan omdat uit gesprekken met Hebreeuwssprekenden juist bleek dat ze het menu aan de rechterkant verwachtten. En niet alleen dat, de rest van de hele interface is gespiegeld.

    Vergelijk zelf:
    Hebreeuws: http://rockingrackets.com/?lan=he
    Nederlands: http://rockingrackets.com/?lan=nl

    Ik denk dat de interface-ontwerper een beetje ongevoelig is voor lokale verschillen. Wij verwachten het menu misschien links, maar dat kan een paar duizend kilometer heel goed anders zijn – en dat blijkt dus het geval te zijn.

Leave a Reply

