Ubuntu met unity – 11.04

Van de week is de final release van Ubuntu 11.04 uitgekomen. Ik heb enige weken geleden al gekeken of ik vanaf usb kon testen, dit viel echter nogal tegen, ik kreeg toen alleen de normale Gnome interface.

Gisteren besloten dan toch maar te updaten. In de avond aangezet en het downloaden duurde erg lang. Vanmorgen rond 9 uur was hij nog steeds bezig om packages te installeren. Iets dat me erg tegen viel. Voor wie wil updaten, deinstalleer eerst wat je echt niet nodig hebt voor de de upgrade aanzet.

Uiteindelijk vanmiddag eens rustig gaan kijken. Het opstarten duurde aanvankelijk iets langer. Nu is mijn eee pc niet de snelste maar ik hoop dat ze daar nog wat mee doen. Vooral ook na het inloggen duurde het best even voor alles zichtbaar was. Daarna werkte het normaal.

De eerste indruk van Unity is die die ik verwachte. Een enigsinds lelijke interface met te grote buttons waarbij de default iconen zelfs zoveel ruimte innamen dat ze op mijn 1920 x 1080 scherm te veel ruimte in beslag nemen. Alle Libre Office iconen stonden in de linker balk en ook nog tig andere zaken. Gelukkig zijn die er vrij makkelijk uit te slopen op een mac achtige manier. Als je ‘keep in launcher’ uitvinkt (rechtermuisknop) dan zijn ze weg (mits het programma uitstaat). De iconen zijn via een verborgen configuratie menu (compiz settings) kleiner te maken.

Ubuntu heeft er voor gekozen om Banshee te gebruiken als default muziek speler. Zelf ben ik het met die keuze niet eens, het liep bijna gelijk vast terwijl ik maar iets van 3000 nummers er in heb zitten. Ben dus vrij snel weer naar Rythmbox gegaan, iets dat ik al een poosje gebruik. Na het verwijderen van Banshee zal deze nog onder het geluids icoontje hangen als default speler maar na het opnieuw inloggen is die weg.

De algehele interface zit enigsinds vreemd in elkaar. Men is in mijn ogen te veel bezig met het verstoppen van alles voor de nieuwe gebruikers. Dit houd ondermeer in dat je met dash moet gaan zoeken en hopen dat je alles kunt vinden. Er is geen duidelijke onderverdeling meer voor tools, system, games, etc… Wel zijn er drie hoofdgroepen waar je programma’s kunt terugvinden (Media, Internet en More apps). De keuze is duidelijk gemaakt met smartphones en notebooks of tablet computers in gedachten.

De programma’s zijn via drie knoppen terug te vinden. Links bovenin staat er een logo waarmee je een zwart scherm naar voren krijgt met de bovenstaande groepen en wat default applicaties. In de linkerbalk staan er twee knoppen die beiden op het eerste gezicht een soortgelijke interface geven om programma’s en bestande te zoeken. Ze zouden van mij allemaal onder de bovenste knop mogen zitten aangezien de zoekfunctie toch alles lijkt te vinden. Het lijkt er op dat ze er nog niet uit zijn welke ze willen gebruiken.

De kleurstelling binnen Unity is wat vreemd. Voor zover ik heb gezien is de bovenste balk de normale gnome balk die een kleurstelling gebruikt die aan het thema hangt. Dit steekt in mijn geval enorm af tegen de linkerbalk waardoor het niet 1 geheel lijkt. Gnome 3 heeft daar beter over nagedacht.

Zijn er ook pluspunten? Ja, zeker wel. Iemand die graag met tablets werkt zal zich zeker snel thuis voelen met de interface. Ik denk zelfs dat als met 2 versies verder is dat veel osx mensen er happy mee zullen zijn als ze het gaan gebruiken. Voor mijzelf zal het zeker wennen zijn maar ik ga het een poosje gebruiken en daarna een eindoordeel geven.

De 11.04 versie zelf bracht mij ook wel wat voordelen. Zo bleek ineens mijn dvb-t stick out of the blue te werken met de nieuwe kernel. Het gekke is wel dat ik aan de voorkant van mijn huis ZDF e.d. kan ontvangen maar de NDR nauwlijks.

Tagged: ,

4 thoughts on “Ubuntu met unity – 11.04

  1. Jelmer Vernooij April 30, 2011 at 8:42 pm Reply

    Hey Hans,

    Volgensmij is er iets niet goed gegaan bij het upgraden van je kleurschema. Bij mij is de balk aan de bovenkant ook donker, net als het menu.

    banshee werkt hier ook nog niet echt geweldig; ik moest een paar plugins deinstalleren voordat het niet crashte bij het opstarten. Nu start het wel, maar dat duurt om de een of andere reden een paar minuten.

    Jelmer

    • Hans April 30, 2011 at 10:31 pm Reply

      Dat van dat kleurenschema zou kunnen kloppen. Heb aardig lopen zooien daarmee in het begin. Maar ook andere layout voor de windows willen niet echt een resultaat opleveren dat ik graag zou zien. Bij een live usb boot met Gnome 3 lukte dat wel. Dit is echter een update dus vermoedelijk zal het idd iets zijn dat ik fout doe.

      V.w.b. Banshee, het is i.m.h.o. vooral een commerciele keuze en niet een technische. Zit er niet op te wachten en heb ook niet het idee dat de gebruikers er veel mee opschieten. Verder niet erg, als ik het kan vervangen heb ik er verder geen problemen mee :-)

      Er zijn nog wat zaken die ik wilde aanhalen maar dan krijg je enorm veel punten in 1 posting. Ik ga nog terugkomen op het feit dat de veel gebruikte applicaties blijkbaar zaken uitsluiten. Heb vandaag bijvoorbeeld wel 6 keer Kaffeine gebruikt en die zie ik niet terug bij most used. Nu is dat een kde programma maar het is wel vreemd dat ik dit niet terug zie.

      Dank voor je antwoord.

      • Jelmer Vernooij May 1, 2011 at 7:52 pm

        Ben benieuwd naar je andere punten. Zelf gebruik ik het global menu niet erg veel (vooral veel Alt-F2).

        De keuze voor banshee heeft vzviw weinig met commerciële redenen te maken, de Ubuntu music store was ook voor rhythmbox beschikbaar (ik neem aan dat je daar op doelt?).

      • Hans May 1, 2011 at 8:10 pm

        Heb een hele mooie gevonden. Blijkbaar lukte het me om bij een theme change de boel zodanig te verklooien dat het nergens meer op leek. Het blijkt dus dat je dan in een classic sessie eerst weer de boel moet repareren voor de veranderingen er weer door komen. Dit ook voor fonts in bijvoorbeeld de applicaties die je draait.

        https://bugs.launchpad.net/indicator-appmenu/+bug/774251

        Kwam er op omdat ik er naar zocht.

Leave a Reply

