Hongaarse en buitelandse pers aan banden….

Wellicht geen leuk onderwerp voor zo’n nieuwjaarsdag maar wel een erg belangrijk bericht. Hongarije heeft nu een mediawet waarbij men kan beslissen of de inhoud van krant, webpagina’s, etc.. wel voldoen aan wat de regering openbaar wil maken. De eerste voorbeelden zijn er al, boetes voor een zender die voor 21:00 uur een bepaalde rapper liet horen.

Buiten het feit dat iedereen snapt dat dit een slechte zaak is is er iets dat ik niet snap. In 1956 was er een Hongaarse opstand. Uiteindelijk liep dit uit op een inval op 4 November van dat jaar door de sovjet aanhangende legers. Ik kan mij zelf nog voor de geest halen hoe eind jaren 60 Hongaren nog in Nederland verbleven.

Ik verbaas me echt hoe een volk dat heeft gevochten voor de vrijheid nu blijkbaar de binnen en buitenlandse pers aan banden kan leggen.

Tagged: ,

Leave a Reply

