Ubuntu – Unity

Momenteel zie ik veel eerste impressies verschijnen over de nieuwe alpha versie van Ubuntu waarbij Unity een default desktop zal worden. Er is een duidelijke ‘aim’ naar netbook gebruikers en heel langzaam zie je dan ook mensen schrijven over hoe dit er op een desktop zal uitzien en hoe het zich zou gedragen.

Unity zelf bevat, voor zover ik het goed heb begrepen, twee balken. Een top menu balk waarin eigenlijk de default zaken zitten zoals een menu, een klokje en nog wat zaken zoals het afsluiten van de pc, switchen naar een andere user…. Daarnaast lijkt het een balk te hebben die als een soort van docky de boel kan afvuren en een prullebak bevat. Je ziet die balk ook terug bij andere os’n zoals bijvoorbeeld OSX. Zelfs Linux kent al jaren dat soort oplossingen in bijvoorbeeld xfce.

Zelf hou ik van een lege desktop met alleen een paar zaken op het beeld die ik graag zie of redelijk vaak nodig heb. In mijn geval heb ik gekozen voor Cairo dock om dat te realiseren. Het geeft de look en feel van een mac en na een paar jaar OSX is dat wel leuk werken. De onderste balk van Gnome is eruit gesloopt en de bovenste staat op autohide. Daarnaast gebruik ik een paar zaken als auto-focus en soort gelijke handige tools. Ik ben bang dat we dat straks allemaal niet zomaar gaan terug zien in Unity. Het ergste is nog dat je het niet kunt testen in een virtuele machine omdat er een hardware matige check aanwezig is die bijvoorbeeld een Nvidia kaart nodig heeft. Bij het draaien binnen een virtuele oplossing springt het terug op een default Gnome interface.

Dit alles zou nog wel eens kunnen betekenen dat veel Ubuntu gebruikers gaan terugvallen op de 10.04 versie die een lange support heeft.

 

Tagged: ,

Leave a Reply

