wikileaks, de hype en de gevolgen?

Ben er voor mezelf nog niet helemaal uit. De hele bult informatie die naar voren komt is best belangrijk maar je kunt je afvragen of dit zo wel de juiste manier is. Momenteel gebruikt men het woordje persvrijheid weer en komt er zelfs in Nederland een spoeddebat over als het aan de aanvragers ligt.

De informatie ‘an sich’ is iets wat we eigenlijk al allemaal wisten. Kernbommen op Nederlands grondgebied, Iran is de grote boosdoener en verder schelden de diplomaten elkaar uit en maken een analyse.

Waar ik me vooral zorgen over maak is dat de persvrijheid vooral overal boven moet staan. Het lijkt me dat de vraag eerder moet zijn of je alles naar buiten wil brengen wat op je weg komt. Ik zag maar 1 journalist die zich af vroeg of het niet verstandig was geweest om eerst eens een analyse te maken van wat er allemaal is gevonden en daar een nieuwe watergate affaire van te maken (op een veel groter nivo). Het effect zou veel beter zijn geweest want wie leest er vandaag nog in het nieuws dat er kernbommen op Nederlands grondgebied liggen of dan Angela uit de Euro wilde stappen? Het is eendags nieuws.

Gelukkig zijn journalisten afhankelijk van deadlines en de advertentie markt van hun krant. Stel je voor dat je een echt verhaal moet schrijven…..

Tagged: ,

3 thoughts on “wikileaks, de hype en de gevolgen?

  1. citizen 56345744 December 8, 2010 at 1:32 pm Reply

    Wikileaks is meer Change dan Obama zich kan voorstellem. Wikileaks is transparantie die onmisbaar is voor onze globale wereldorde, die nu niet goed functioneert. We waren nooit aan Iraq begonnen als we de cables hadden maar gelezen. Global heating conference, laat maar. If democracy fails … the solution is more democracy.

    • Hans December 8, 2010 at 7:22 pm Reply

      Wellicht dat ik niet helemaal duidelijk was in wat ik bedoelde. Het gaat mij erom dat er zo’n overvloed aan informatie vrijkomt en het nieuws waar het eigenlijk om gaat totaal niet meer in het nieuws komt (niet op de schaal die men eigenlijk bedoelde). Wat je in het nieuws ziet is alleen maar het nieuws over Assange en Wikileaks zelf. Een kwalijke zaak i.m.h.o.

  2. Hans December 7, 2010 at 11:51 pm Reply

    Ik heb er wel een mening over, maar die hou ik even voor me. Maar ik geloof wel dat we nu wel de digitale Pearl Harbor hebben mogen aanschouwen, zeker nu sommige banken letterlijk onder digitaal vuur liggen. Ik geloof dat de tijd is gekomen om aandelen te kopen van partijen die DPI apparatuur leveren.

Leave a Reply

