perl, snmp en Nagios

De afgelopen maanden ben ik voor Nagios veel in de weer geweest met de check_snmp plugin. Een leuke plugin waar je veel informatie mee kunt ophalen. Punt is wel dat je nogal beperkt bent in de opties die je eigenlijk zou willen hebben. Ben daarom ook maar eens zelf gaan knutselen en heb mijn basis in 2 avondjes wel af.

./snmpinfo.pl
Mtu – 16436 Device – lo OperStatus – 1 Speed – 10000000 AdminStatus – 1 Type – 24
Mtu – 1500 Device – eth0 OperStatus – 1 Speed – 10000000 AdminStatus – 1 Type – 6
Mtu – 1500 Device – wlan0 OperStatus – 2 Speed – 10000000 AdminStatus – 1 Type – 6
Mtu – 1500 Device – vboxnet0 OperStatus – 2 Speed – 10000000 AdminStatus – 2 Type – 6

Wat ik o.a. wil bereiken is dat ik naar een device (pc, server, cisco geval) wil wijzen en in 1 plugin aanvraag wil kunnen zien wat er wel en niet op draait. Daarbij wil ik ook informatie over het ifType, de mtu, de snelheid, de errors, etc… zien, ongeacht of een netwerk verbinding nu werkt of niet. Ook wil ik in de argumenten kunnen meegeven welke verbinding open/dicht _moet_ staan.

Moet nog even wat argument zaken doornemen maar dan heb ik weer een nieuwe plugin. Een aanvulling heb ik ook al bedacht, wil eens kijken of ik een routering kan checken.

Tagged: , , , ,

Leave a Reply

