Mplayer op Ubuntu

Op mijn eee 1501U kon ik tot voor kort alleen 1080p kwaliteit films afspelen binnen xbmc. Op zich een goede player maar het start fullscreen op en soms wil ik een film kijken waarbij ik ernaast nog wat zaken wil zien.

Even spitten op de forums van Ubuntu leerde me al snel dat ik dan toch eens naar mplayer moest kijken. Default gaf deze een schokkerig beeld en het geluid was ook niet optimaal. De volgende instelling hebben dit verholpen. Ga naar de home dir en open het bestand .mplayer/config

Zet daar het volgende in:

[default]
# Write your default config options here!
vo=vdpau,xv,
vc=ffh264vdpau,ffvc1vdpau,ffmpeg12vdpau

[gnome-mplayer]
vo=vdpau
vc=ffh264vdpau,ffvc1vdpau,ffmpeg12vdpau
msglevel=all=5
ao=alsa

Met deze instellingen werkt de eee 1501U perfect. Als frontend gebruik ik nu Gnome MPlayer.

Tagged: , , , ,

Leave a Reply

