Weer terug op Linux

Zo, het zat er al een poosje aan te komen. Sinds ik de nieuwe eee pc gebruik heb ik weer eens een paar dagen kunnen snuffelen aan een desktop Linux machine. Ik moet zeggen dat ik best onder de indruk ben over hoever men is gekomen in de paar jaar dat ik een Osx machine draaide en geen desktop Linux meer heb bekeken.

Heb Ubuntu gekozen aangezien ik veel Debian ervaring heb en mijn zoon het ook al een paar jaar draait. Gelijk maar de nieuwste versie en ik moet zeggen dat het me goed bevalt tot nu toe (er blijven altijd dingen over waar men over wil klagen).

Het gebruik in het algemeen is iets dat een verademing is. Je krijgt een redelijk kale Gnome desktop die alles in twee simpele menuutjes stopt, Applications aan de linker kant met daaronder een logische menu structuur. Het onderste menu item verwijst naar het Ubuntu software center waar vandaan je op een makkelijke manier nieuwe software kunt installeren die tot dusver op de juiste plekken in de menustructuur terug komt.

Aan de rechterkant van de menubalk heb je een aantal items staan die je kunt gebruiken om te switchen van user, de computer in een sleep stand te brengen en wat zaken laat zien zoals mail, chat (lokaal op de computer maar ook eventueel een import van msn accounts e.d.) en lopende applicaties, je netwerk verbinding en het volume van je geluid regelen.

Voor de default mail client is gekozen om Evolution te gebruiken. Mail lees ik normaal gesproken via een webmail client danwel via pine, soms mutt of gewoon via de default mail applicatie op Unix/Linux. Op het werk gebruiken we Exchange dus daar zit ik aan Outlook vast. Ik moet zeggen dat dit, Evolution, wel een redelijke oplossing is. Je kunt taken, kalenders en notes opslaan, connecten via imap, pop3, etc… Of dit ook daadwerkelijk in een omgeving werkt met meerdere gebruikers moet ik nog testen.

De default browser is Firefox, het is echter ook mogenlijk om bijvoorbeeld Chrome te installeren via een non Ubuntu manier waarbij je echter wel daarna kunt meedraaien in de update cyclus. Firefox zal in veel gevallen voldoen. Waar ik me wel zorgen over maakte is dat ik wellicht niet alle zaken op het internet kon regelen zoals internet bankieren met de Duitse en Nederlandse bank. Dit gaat echter prima. Heb daar overigens gelijk een heel apart account voor gemaakt dat ook geen mail enzo kan lezen. Eventuele spyware en phishing maken zo weer minder kans (tenzij ze natuurlijk je computer hacken en root worden).

Het fun browsen is ook wel leuk onder Ubuntu. Het is even zoeken om de juiste plugins te vinden maar vervolgens is het een verademing. Flash en dergelijke lopen normaal. Er zijn geen opstijgende vliegtuigen meer die je computer oververhitten. Er zijn zelfs Mono Silverlight plugin’s, die moet ik echter nog wel testen. Wellicht dat ik dan weer eens normaal het nieuws kan bekijken op internet.

Oude/nieuwe hardware lijkt voor zover ik het kan beoordelen redelijk te werken. Mijn externe hfs+ schijf kon ik direct aankoppelen maar was alleen leesbaar, niet schrijfbaar gemount. Aangezien de oude mac mini toch een hobbie doosje gaat worden is dat geen probleem, data op de nieuwe pc gezet en daarna de hele schijf opnieuw aangemaakt met ext4 (default Ubuntu). De webcam (ik heb dat ding nog nooit gebruikt in een echte sessie) werkte ook out of the box. Voor de mensen die dus webcammen is aMSN dus wellicht een oplossing, zelf gebruik ik jabber en heel soms skype.

Wellicht dat ik in de volgende verslagen eens ga klagen over zaken maar tot nu toe ben ik redelijk tevreden.

Tagged: , ,

Leave a Reply

