eee pc/box 1501U

Vandaag kreeg ik hem binnen, het doosje waar ik best wel op zat te wachten. De eee box/pc dus.

Vol verwachting uitgepakt, op mijn werk nog, en maar eens draaien met de voor ingestalleerde windows 7. Hoezo voorgeinstalleerde….. De machine was de zeker twee uur bezig met configureren en updaten. De plannen waren er al wel maar het was zeker een reden om even alle MS software te verwijderen en een full install van Linux te doen.

Maar snel een ubuntu image op een oude cd/rw gezet en de hele schijf eens aan Linux gegeven. De installatie duurde wat lang maar ik kreeg visite, moest de hond uitlaten, etc… Gewoon laten ratelen en daarna gaan met die banaan.

Momenteel draait het meeste dat ik wilde al. Beetje browser, beetje jabber, etc… Zelfs van mijn zoon kreeg ik tips om Firefox wat sneller te maken (die zit al twee jaar op ubuntu geloof ik) via de about:config.

– network.http.pipelining > Make it True
– network.http.pipelining.maxrequests > Make it 8 or 10
– network.http.proxy.pipelining > Make it True
– network.dns.disableIPv6 > Make it True

Aanvulling, met dank aan Hans Spaans:

De instellingen voor maxrequests kunnen sommige sites zo erg belasten dat de pagina’s niet goed worden geladen. Deze instellingen zal men echter steeds vaker tegenkomen, o.a. bij IE die het default doet met nieuwere versies. Pak je bijvoorbeeld chrome, de google browser, dan is dat ook zo.

Er blijven wel wat dingen over zoals wat databeestjes installeren enzo, niet echt iets waar ik me zorgen voer maak.

Na een jaar of 3 Apple denk ik dat ik wel vrij snel kan wennen aan Linux, al was het maar omdat ik vroeger nog handmatig configs voor X moest maken, Apache zelf compileerde en nog wat andere zaken.

Het dingetje zelf is lekker stil, de mac mini iets stiller. Ook zijn er wel dingetjes waar ik me aan stoor. Het bijgeleverde tb is best brak voor rechtshandigen, shift toets, en de muis is van het type hoeveel muis krijgen we in een erg kleine rugzak.

Aanvulling: Ik heb gewoon mijn alu tb van Apple eraan gehangen, werkt prima.

Al met al denk ik dat het wel gaat wennen. Morgen maar eens zien of ik mijn externe apple schijf kan mounten en gewoon muziek kan luisteren :-)

Aanvulling: Ik had 2 GB extra erbij genomen en die gisteren erin gestopt. Dit bleek echter niet goed te zitten en nu dat verholpen is is Ubuntu flink sneller. De rest van de hardware werkt ook allemaal dus muziek luisteren e.d. is geen enkel probleem.

Tagged: , ,

Leave a Reply

