Verkiezingen 2010, nog een tweede ronde?

Ik schrijf zelden over politiek en zal me vooral ook beperken tot wat ik niet graag zie gebeuren (in tegenstelling tot een voorkeur). Echter,… wat zich nu in Nederland lijkt af te spelen lijkt toch wel een beetje raar.

Bij de afgelopen verkiezingen zijn er twee partijen die hebben ‘gewonnen’. Dit zijn de pvv en de vvd. De eerste was erg blij en de laatste is vooral bezig om zich netjes te verantwoorden om met de eerste als eerste te gaan praten. Niets mis mee, lijkt een politiek correcte keuze.

Het cda, een ‘verliezer’ in de verkiezingen heeft een eis gegeven waarbij de vvd wel duidelijk moest maken op welke wensen ze wel of niet zouden ingaan als er een rechts kabinet zou komen (als je naar de pvv kijkt dan is alleen hun opvatting over buitenlanders zo rechts als het maar kan, de rest is zo links als het maar kan).

Dit wilde blijkbaar niet lukken, en dus gingen er nog een paar combinaties naar de informateur. De uitkomst is in alle gevallen negatief, hetzij door een weigering van de vvd danwel die van de pvda. Waar blijkbaar veel mensen toch op hoopten lijkt niet te gebeuren. Nu was dat ook niet de opdracht van de informateur, laat dat duidelijk zijn. Hij moest kijken naar een combinatie die kon rekenen op steun van de 1e kamer (de pvv lijkt die vooral niet te hebben).

Waar men nu op aan lijkt te sturen is een kabinet van vvd, pvda en cda. Dit is een combi die in meer of mindere mate de afgelopen 4 kabinetten niet goed wist te vormen of ze lieten knallen na een paar jaar. Ik vraag me dan ook echt af wat er aan de hand is. Kan men daar mee uit de voeten voor de komende 2.6 jaar? Of moeten we straks toch nog naar de stembus voor een 2e ronde? Dat laatste is denk ik de meest eerlijke oplossing alhoewel ik niet vrolijk word van de prognoses.

Leave a Reply

