Schoorsteenvegers en wetten in Duitsland

Vandaag is de schoorsteenveger weer langs geweest. Ze komen twee keer per jaar langs. De eerste keer vegen ze het kanaal vanaf het dak, de tweede keer komen ze de uitstook van gassen controleren enzo. Voor dat laatste kun je ook een afspraak maken waarbij je dus blijkbaar echt een tijd kunt opgeven. Ze komen dan stipt op tijd.

Nu hadden ze altijd het alleen recht in Duitsland voor hun eigen regio. Dit gaat echter per 2013 veranderen. De EU heeft bedongen dat die handel vrij moet zijn voor concurrenten. Op zich een goede zaak.

Na de controle vertelde de schoorsteenveger dit alles en legde me ook uit dat elk onderdeel apart op de rekening komt. Dit is mede omdat je voor onderdelen van de lijst ook kunt besluiten iemand anders te laten komen of dat zelf te doen. Ik keek al vreemd op en hij vertelde me met een glimlach dat je zelf blijkbaar je gasleidingen mag controleren. Je loopt dan de ruimte binnen en ruikt of je gas kunt ruiken (dat is natuurlijk al vrij lastig). Je moet dan op een papier schrijven wanneer je dat gedaan hebt. Hij had al snel door dat me dat erg onverstandig leek :-)

Nog een kleine leuke afsluiter. Hij vertelde me tijdens de controle dat ik post heb. Ik vroeg me al af of hij betere oren dan ik heb aangezien de brievenbus buiten hangt. Het is echter zo dat als ze het rookkanaal vegen en je niet thuis bent dat ze dan een papiertje in een luchtkanaal gooien dat je kunt vinden achter een luikje. Soms kom je hier echt grappige dingen tegen ….

Tagged: ,

Leave a Reply

