Google Buzz

Ja hoor, de meesten weten het al, ben gek op nieuwe dingen. Zo kwam ik laatst Google Buzz tegen. Je krijgt met een gmail account vanzelf bericht of je dat aan wil zetten. Doe je dat dan krijg je een lijst met mensen die je kunt volgen (Google weet al snel met wie je contact hebt).

Nu zijn er, zoals al op diverse plekken beschreven, wat privacy issues mee. Als je de default instellingen gebruikt dan kunnen mensen die je Google profiel bekijken, of mensen die je Buzz volgen, veel informatie krijgen over de mensen die je volgt of over de mensen die jouw volgen. Gelukkig is dat dicht te zetten.

Nu blijft natuurlijk de vraag over wat je er mee kunt en wil doen. Binnen een Google profiel kun je aangeven welke sites je wil linken aan je profiel. Heb je bijvoorbeeld een blog bij wordpress.com of bij blogger, een foto profiel bij Picasa of Linkedin en je hebt aangegeven dat dat zichtbaar is op je profiel dan zullen nieuwe items automatisch binnen Buzz naar voren komen. Op zich niet erg maar je kunt je afvragen of je dat allemaal binnen Buzz wil delen.

Zelf heb ik gisteren mijn profiel eens nader bekeken en een aantal zaken uitgezet. Dit houd ondermeer in dat men, als het goed is, niet meer ziet welke mensen ik volg en welke mensen mij volgen. Normaal gesproken ben ik daar heel open in maar het linken van alle data die men heeft gaat wellicht toch een beetje teveel worden.

Youtube account heb ik ook afgesloten. Zoals Hans Spaans terecht al aangaf in een recente post wordt je account niet gedelete maar sluiten ze het. Er zal dus wellicht een history bestaan over alles wat je bekijkt, channels waar je lid van was etc….

Nu maar hopen dat ze hier beter mee om gaan dan het door Google opgekochte Plaxo. Daar blijk je gewoon je profiel weer te kunnen activeren en spammen ze zelfs mensen die hun account al hebben gesloten.

Tagged: , , ,

Leave a Reply

