Twitter, een onderzoek

Blijkbaar dringt het door tot mensen dat twitter iets is dat niet iedereen begrijpt. Er is een experiment gestart waarbij 5 journalisten gaan kijken of ze het nieuws dat ze normaal gesproken via diverse media verzamelen en uitdiepen ook via alleen Facebook en Twitter kunnen verzamelen en wellicht ook kunnen gebruiken.

Nu lijkt me dat best een grappig experiment. Het zou nog mooier zijn geweest als ze alleen Twitter hadden mogen ontvangen/lezen maar het feit dat mensen altijd een iets andere versie van een verhaal doorvertellen aan een ander dan het orginele verhaal kan ook heel leuk uitpakken. Zal dat ook bij facebook gelden? Of is dat alleen iets dat werkt in het echte leven…?

Zelf ben ik begonnen om actief mensen te blokken op social networks die Twitter misbruiken om aan te geven dat ze nu in een trein naar Heerlen of Roermond zitten (sorry Brenno). Dat houd voor Linkedin o.a. in dat ik ook hun andere aankondigingen niet meer zie. Jammer maar het houd het voor mij wat meer overzichtelijk.

Ik ga zeker proberen om wat meer over het experiment te weten te komen waarmee ik dit bericht begon. Mocht dat positief uitpakken dan vermoed ik dat ik wel een Twitter account neem om nieuws te volgen, ik zal het echter niet gebruiken om aan te geven waar ik met de auto ben, in welke winkel ik verse pasta ga halen of hoeveel kusjes ik mijn lief heb gegeven. Vermoedelijk zal ik er nooit wat op posten want ik zit nu al op 252 woorden terwijl ik bij Twitter volgens mij maar 140 chars mag posten……

Tagged: , ,

One thought on “Twitter, een onderzoek

  1. Hans January 23, 2010 at 9:54 am Reply

    Ik gebruik nu een maandje Twitter en een gedeelte is leuk, maar daarna stopt het ook. Het is eigenlijk niets anders wat binnen bedrijven al jaren wordt gebruikt en dat heet Message Queueing Services. Dit is een message bus waardoor applicaties onderling kunnen praten. Het zou mij niet verbazen als binnen één tot drie jaar we Twitter als MQ-in-the-Cloud oplossing krijgen.

    Maar je hebt gelijk, er zitten nadelen aan de huidige opzet. Mensen moet hier wel bewust van worden, want wat als jij zegt dat je ziek bent en je werkgever ziet je de hele dag Twitteren, je Huyves bijwerken, met contacten op LinkedIn, muziek aan het draaien bent terwijl je hoofdpijn zou hebben.

    Eigenlijk zijn social networks, social controle netwerken met automatisch archieffunctie. Dit zijn wel dingen waar je bewust van je moet zijn en zeker nu je verschillende netwerken en profielen aan elkaar worden gekoppeld.

Leave a Reply

