Webcam op OSX Tiger

Het is een verhaal wat bij veel OSX gebruikers wel bekend is. Je besluit op moment X eens een apple te kopen en wil dan eigenlijk (in veel gevallen zijn het windows gebruikers) een webcam gebruiken.

Nu heeft Apple heel lang ondersteuning voor Firewire webcams gehad, USB cams werden nooit gezien. Er waren een paar externe drivers (zowel pay als freeware) maar deze deden niet veel. De support was er alleen voor bepaalde cam’s en de kwaliteit was dan vaak minder. Ergens in de afgelopen 2 jaar is er ondersteuning voor USB 2.0 cams gekomen, echter niet voor alle.

Ik had nog een media bon liggen van 35 euro en besloot vandaag toch maar even langs de mediamarkt te gaan. Beetje nieuwe muziek is altijd leuk maar eenmaal daar aangekomen viel mijn blik toch weer op de hele rijen Trust en andere cams. Er stond echter een Elecom webcam bij voor 25 EUR. Op de doos stond dat er ondersteuning was zonder third party drivers. Toch maar meegenomen dus.

Thuis gekomen het dingetje eens aangezet en tot mijn verbazing werkte het out of the box. Eerst maar eens even skype gestart, dat ging prima. Toen aMSN (nog nooit gebruikt maar soms kan het handig zijn met al die mensen die alleen maar Windows gebruiken. Ook daar kon ik zonder moeite de cam instellen.

Uiteraard kwam dan nog even het moment dat ik het toch met iChat wilde proberen. Ik heb dat jarenlang gebruikt als Jabber client en dat ging altijd fijn. En ja hoor, gelijk een video camera in iChat actief.

Voor de hackers onder ons nog even de technische data, wellicht handig als je ooit een soort gelijke cam krijgt:

PCI Device ID:    0x003f
PCI Revision ID:    0x0000
PCI Vendor ID:    0x106b
Bus Number:    0x1a

Nu heb ik op dit gebied nog maar 1 probleem over. Ik zoek een goede jabber client die ook ondersteuning heeft voor webcam’s. Proteus is tot nu toe mijn keuze maar die heeft er geen ondersteuning voor. iChat kan er dus mee omgaan maar daar kun je msn alleen via een jabber gateway benaderen (denk niet dat een cam dan gaat werken).

Tagged: , ,

Leave a Reply

