jabber.xs4all.nl vs gtalk

Ja hoor, ik blijf kijken wat het beste is.

Een paar jaar geleden heb ik een jabber account genomen bij xs4all. Iedereen kan dat doen, erg handig want je kan een paar gateways aanspreken zoals icq en msn. Icq gebruik ik nog zelden maar ik ken wel een paar mensen die het nog gebruiken. Msn is helaas nodig tegenwoordig (ik snap niet dat al die mensen op windows het pikken dat ze zelfs daar nog de advertenties door hun strot laten duwen). Jabber gebruik ik nu voor een paar mensen waar ik soms contact mee heb.

Nu is gtalk eigenlijk gewoon een jabber client. Heb nog niet kunnen ontdekken of ze ook gateways ondersteunen maar ik vermoed dat ze dat om commerciele redenen niet willen. Wat echter wel opvalt is dat twee jabber.xs4all gebruikers niet meer over het randje vallen (uitloggen, aanloggen en dat de hele avond door).

Eigenlijk wel jammer. Xs4all stak vroeger erg veel moeite in projecten die leuk leken, het lijkt er echter op dat het sinds 2 jaar alleen nog maar door mensen wordt gedaan die er soms (gewaardeerde) vrije tijd in steken.

Tagged:

Leave a Reply

