tcms

Had verwacht dat ik er s’avonds niet echt zin in zou hebben maar ik ben toch maar eens met een nieuw cms begonnen. Nog wel in php aangezien ik die taal toch het beste beheers.

Waarom een nieuw cms?

Het is eigenlijk heel eenvoudig. Er zijn maar twee cms’n die ooit echt mijn aandacht konden vangen. Het gaat hierbij om WebGUI en eXponent. De eerste is in Perl geschreven en daar werk ik regelmatig mee voor het maken van sites voor mijn werkgever. De tweede is waar ik eigenlijk naar toe wil maar dan een stuk veiliger.

Aan exponent heb ik in het verleden regelmatig gewerkt maar ik kreeg het bij de developers maar niet erin dat ze veilig moesten coden. Ik verwacht dat dit ook in volgende versies een probleem zal worden.

De twee hierboven genoemde cms systemen hebben een eigenschap waar ik graag meer mee wil doen. Het stelt je in staat om ‘in place’ content te bewerken. Iets dat erg lekker werkt als je er eerder mee te maken hebt gehad.

Wat is er momenteel klaar?

1. In/Uitloggen.
2. Sessie beveiliging (half).
3. Genereren van menu structuren die recursive in een ul hangen.
4. Css per module/block.
5. Ophalen van content.

Er moet uiteraard nog een hoop gebeuren. Een klein wensen lijstje voor de basis werking.

1. Css only flyout/dropdown voor de menu’s.
2. Permissies voor de pagina’s en onderdelen daar van (user/group structuur).
3. Templates voor de diverse content items.
4. Invoeren van metadata en nieuwe (sub) pagina’s.
5. Regex module die invoer kan checken.
6. Content filter voor html (zal vermoedelijk de door mijzelf geschreven module uit phpReview worden maar dan meer flexibel).
7. Domain aware content (het zal werken per ServerAlias).
8. …….

Veel te doen dus. De code staat nog nergens online, het zal vermoedelijk over een paar maanden ergens te downloaden zijn met een opensource licentie. Wel zal het een LGPL danwel andere vorm krijgen waarbij ik meer controle heb over het uitbrengen onder een andere licentie.

Waar staat tcms voor?

Nergens voor, het is een werknaam, de uiteindelijke naam zal nog gekozen worden als ik het echt ga uitbrengen :-)

Cheers,

Hans

Tagged:

Leave a Reply

