Patienten dossier online

Er is de afgelopen tijd al veel ophef gekomen over het online patienten dossier (epd). Of dit terecht is laat ik even in het midden. Wat belangrijker is is dat men online bezwaar kon maken. Het was echter niet te doen voor mensen die buiten Nederland wonen. Men kon geen land opgeven en ook een postcode was een probleem.

Na een vraag per e-mail hier over kreeg ik vandaag antwoord:

WIj bieden onze excuses aan voor het ongemak dat u ervaart bij het
invullen van het formulier.
De invulhokjes van het formulier dat u online kunt downloaden kunnen
worden overschreven in geval van een buitenlands adres.

Goed, het is dus mogelijk om formulieren te downloaden. Laten we eens gaan kijken….

http://www.infoepd.nl/informatiepunt_com/ondersteuning___formulieren.php

Uhmmm, zo te zien gebruikt men vakjes om de plaatsnaam e.d. in te vullen. Keurig 6 posities voor de postcode (Duitse steden hebben volgens mij altijd 5 getallen die vaak zelfs voor de hele plaats geldig is. Daarnaast kan ik nog steeds geen land invullen. Als ik het formulier zo eens bekijk, en vooral de instructies erbij dan ga ik er van uit dat dit automatisch ingelezen zal worden. Ik vraag me dan ook sterk af of zaken als de ringel s en een land dat wederom niet in een vakje past wel gelezen zal worden.

Ik kon zo snel niet de kerngetallen van grensarbeiders vinden maar ik weet dat dit er duizenden zijn. Een groot gedeelte zal nog gebruik maken van de Nederlandse voorzieningen omdat ze voor een Nederlands bedrijf werken. Het is dus een beetje vreemd dat deze groep mensen geen bezwaar kunnen maken danwel kunnen intrekken.

Het grappige is dat in het antwoord van de epd wel het volgende was opgenomen:

This message may contain information that is not intended for you. If you are not the addressee or if this message was sent to you by mistake, you are requested to inform the sender and delete the message. The State accepts no liability for damage of any kind resulting from the risks inherent in the electronic transmission of messages.

Blijkbaar is het eigenbelang dus wel in ‘the picture’

Wellicht is het handig dat partijen er eens kamervragen over stellen.

Tagged:

Leave a Reply

